De absurde realiteit van Jean Thomassen

- een genie of gewoon gek -

 

De groeiende belangstelling voor de schilderijen van Jean Thomassen, is vooral in het buitenland al geruime tijd gaande. Ook in Nederland tonen steeds meer verzamelaars en musea interesse in de zeer ongewone voorstellingen van deze in ons land nauwelijks exposerende kunstenaar. Jean Thomassen wordt ook in ons land inmiddels gerekend tot één van de belangrijkste Nederlandse realisten.

Zijn werken kan men onderverdelen in drie groepen:

  1. In opdracht gemaakte portretten.
  2. Ongewone voorstellingen rond het oude Egypte, geschilderd met antieke verfstoffen, zoals mummie, smalt en zinnober.
  3. Zijn opdrachten of vrije werken met zeer ongewone voorstellingen zoals "Parijs met 18 Napoleons" (galerie), "Metamorfose" (deze pagina), "Maybe Baby" (framepagina) of het "Zelfportret met vier ogen" (beginpagina).

 

 

 "Barbra Streisand for president"

 

De kracht van het werk van Jean Thomassen ligt vooral in het ongewone, het raadselachtige en beklemmende dat de schilder toont in zijn bijna krankzinnige waanvoorstellingen, waarin hij zich te buiten gaat aan alles wat de menselijke geest kan bedenken over schijnbaar gewone onderwerpen. De werken van Jean Thomassen bevinden zich inmiddels in diverse musea en belangrijke verzamelingen in binnen- en buitenland. 

De actrice Ine Veen bezocht zijn atelier en ze was direct gecharmeerd van zijn werk. Zij bezorgde hem zijn eerste expositie in de legendarische Haagse galerie Artim, destijds de thuishaven van alle bekende realisten, waaronder Carel Willink, Johfra en Henk Helmantel.

 

 

"Actrice Ine Veen"

 

In 1975 volgde een TV documentaire, welke tot gevolg had dat de volgende dag al zijn schilderijen in het van Reekummuseum in Apeldoorn werden verkocht.

In 1977 volgde een grote verkooptentoonstelling in galerie Job Art in Amsterdam. Deze galerie had in Amsterdam de plaats van de inmiddels, door onenigheid over het management, verdwenen Artim Gallery overgenomen en werken die daar hingen werden meestal allemaal tijdens de expositie verkocht.

 

"Redlight district in Amsterdam"

 

Hij won awards in Amerika, Bulgarije en Canada met zijn werk, dat onder andere te zien was op tentoonstellingen in Toronto, New York, Houston, Los Angeles, Parijs en Gabrovo.

Sinds 1998 is Jean Thomassen wereldrecordhouder van ’s werelds kleinste olieverfschilderij: "Het rechteroog van Ine Veen", waarmee hij in het Guiness Book of Records terecht kwam. Het record van 1,2 x 1,2 millimeter is nog steeds niet gebroken. Het schilderij werd gemaakt zonder vergrootglas.

Hij maakte voor de Ennekingcollectie "Metamorfose", een drieluik van 1,70 x 5,40 meter, waar hij drie jaar aan werkte. Gedetailleerd werken kan hij namelijk ook bij deze afmetingen niet laten. 

 

 

"Metamorfose"

 

Een drieluik van zo'n afmeting en gedetailleerdheid kun je geen recht doen door hem in zijn geheel te laten zien op een website, daarom zijn hieronder de drie delen afzonderlijk geplaatst, zodat ze beter bekeken kunnen worden.

 

 

 

 

 

En zelfs dan heeft u nog lang niet alles gezien. Als voorbeeld een detail van de linkerzijde van "Metamorfose".

 

 

 

 

De laatste jaren zijn er aardig wat artikelen over de schilder verschenen. In het boek "Oude meesters van morgen" is hiervan een opsomming gemaakt, welke een aantal pagina's beslaat. Een artikel uit 1977 meldt dat: "wat Jean Thomassen presteert in zijn miniaturen en portretten geniaal is en ongeëvenaard en zo griezelig perfect", terwijl een andere scribent constateert dat: "de maker van deze werken vast werd vermist uit een gesloten inrichting". "Jean Thomassen is geniaal ....of knettergek", kopte de Telegraaf in een artikel in een Weekendbijlage. 

 

"Museum Markiezenhof"

 

Drs. R. Bastiaanse, directeur van museum het Markiezenhof, liet in 1995 vijf zalen leegruimen in het prachtige renaissancepaleis, waarin de markiezen van Bergen op Zoom ooit resideerden, voor de eerste overzichtstentoonstelling van  "de meester van het absurde realisme". "Als absurd realisme bestaansrecht heeft, is Jean Thomassen daarvan de belangrijkste exponent" meent conservator drs. Johanna Jacobs, van het museum "Het Markiezenhof", terecht.

Prof. dr. H.D. Schneider, oud directeur van het Rijksmuseum van Oudheden te Leiden verrichtte de opening en attendeerde de aanwezigen op de bijzondere band die de kunstenaar heeft met het Oude Egypte. Egyptologen zullen blij verrast op zijn doeken complete teksten te kunnen lezen, maar ook volslagen onzin of rare opmerkingen naar de toeschouwer. Deze retrospectief trok zeer veel publiek. 

 

"One summernight with King Néphérites"

                                      

"Mudnedjmet"

 

             terug